Obszary działań zaplanowane na rok szkolny 2024/2025:
- zapoznanie się z potrzebami uczniów w wieku 6-15 lat (diagnoza) i w grupie;
- niwelowanie, eliminowanie lęku i poczucia zagrożenia, obaw przed porażką,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość;
- uczenie sposobów wyrażania własnych emocji, radzenia sobie ze stresem i nowymi sytuacjami;
- uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych – poprawa relacji
uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, nauczyciel-uczeń, nauczyciel-rodzic; - upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży np. „Czytam z klasą” w klasach młodszych,
„Czytające Świetliczaki”, - kształtowanie w dalszym ciągu u uczniów postaw: obywatelskich, poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, poszanowania dla
innych kultur i tradycji oraz zapobieganie wszelkim przejawom dyskryminacji; - kontynuacja działań wychowawczo – profilaktycznych na podstawie wyników ankiety ewaluacyjnej oraz potrzeb uczniów i ich rodziców /opiekunów prawnych;
- kontynuowanie działań prozdrowotnych w ramach programu „Szkoła Promująca Zdrowie”;
- kontynuowanie działań związanych z szeroko rozumianym poczuciem bezpieczeństwa w tym bezpiecznym korzystaniem z Internetu z
naciskiem na czyhające cyber – zagrożenia, hejt w sieci, - uwrażliwienie na niepotwierdzone tzw. fake-newsy pojawiające się w massmediach,
- monitorowanie sytuacji związanej ze stosowaniem używek przez młodzież (alkohol, papierosy, e- papierosy, narkotyki oraz inne środki odurzające),
- szukanie alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego;
- kontynuowanie działań związanych z integracją nawiązywaniem pozytywnych relacji dzieci i młodzieży podczas aktywności organizowanych na rzecz klasy, szkoły, środowiska, kraju;
- zorganizowanie warsztatów, podczas których realizowane będą założenia kampanii profilaktycznej „Rodzina na Tak” mającej na celu ułatwienie rozpoznawania przez dzieci klas I-IV własnych emocji, potrzeb oraz poleganiu na „zaufanych dorosłych” i ich znaczenia w
życiu codziennym. Uczniowie w klasach V-VIII będą mieli możliwość uczyć się rozmawiać o swoich problemach z zaufanymi dorosłymi i korzystać z ich wsparcia, akceptować swoje emocje i samych siebie, - uwrażliwienie młodych ludzi na potrzeby drugiego człowieka (wolontariat, tolerancja, niepełnosprawność);
- kontynuowanie niezbędnych działań w razie przejścia w tryb nauczania zdalnego;
- zorganizowanie dla nauczycieli i rodziców /opiekunów prawnych/ spotkania związanego z rozwojem i potrzebami uczniów w wieku 3-15 lat (komunikacja i relacje społeczne, zdrowie, bezpieczeństwo);
- przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych przez podjęcie działań wdrażających rekomendowany program profilaktyczny UNPLUGGED,
- kontynuowanie działań rozwijających postawy kulturalnego zachowania.