INFORMACJE OGÓLNE

Powstanie EKOPRACOWNI możliwe było dzięki środkom pozyskanym z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku  w ramach konkursu ,,Ekopracownia – zielone serce szkoły” oraz dzięki dofinansowaniu Samorządu Gminy Sierakowice na realizację zdania pn. „PRACOWNIA PRZYRODNICZA”.

Rozpoczęcie zadania: 3.07.2023r.

Wykonanie zadania: 20.05.2024r.

Przekazanie do eksploatacji: 1.09.2023r.

EkoPracownia – zielone serce szkoły

  • Zadanie pt:” EkoPracownia – zielone serce szkoły (dla Szkoły Podstawowej nr 1 im. Floriana Ceynowy w Sierakowicach)” dofinansowano ze środków WFOŚiGW w Gdańsku oraz NFOŚiGW
  • Zadanie zostało zrealizowane w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej
  • Nazwa zadania: EkoPracownia – zielone serce szkoły.
  • Wartość udzielonego wsparcia finansowego: 50.000, 00 zł.
  • Wartość wkładu własnego finansowego: 6.000,00 zł.
  • Łączna wartość zadania: 56.000,00 zł.
  • Opis zadania: W wyniku realizacji zadania  w  szkole powstała pracownia przyrodnicza zaprojektowana w oparciu o przygotowany program edukacji ekologicznej wynikającej z tematyki przedsięwzięcia. Celem projektu jest podnoszenie świadomości ekologicznej, upowszechnianie wiedzy, aktywizacja społeczna oraz kształtowanie postaw proekologicznych w zakresie tematyki ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.

http://www.wfos.gdansk.pl/

Załączniki:

  1. Sprawozdanie z realizacji zadania dofinansowanego ze środków WFOŚiGW w Gdańsku
  2. Zestawienie kosztów kwalifikowanych zadania – skan
  3. Harmonogram rzeczowo – finansowy – skan

INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

W roku szkolnym 2023/24 w oparciu o sprzęt i pomoce dydaktyczne zgromadzone  w ekopracowni prowadzone były różnorodne zajęcia kształtujące i podnoszące świadomość ekologiczną uczniów klas 4-8 naszej szkoły. Korzystali z niej także uczniowie klas młodszych. Wykorzystanie posiadanej bazy w połączeniu z nowoczesnym sprzętem audiowizualnym pozwoliło uatrakcyjnić proces dydaktyczny i tym samym zwiększyć jego efektywność w zakresie edukacji ekologicznej. Szczególnym zainteresowaniem uczniów cieszyły się zajęcia, podczas których mogli obserwować sporządzone przez siebie preparaty mikroskopowe. Nowoczesny mikroskop z kamerą umożliwiał oglądanie obrazu na tablicy oraz wykonywanie zdjęć i filmów. Tablica służyła również jako zwykły ekran projekcyjny do wyświetlania filmów i prezentacji. Nauczyciele prowadzący zajęcia wykorzystywali możliwości, jakie dają multibooki, czyli multimedialne podręczniki z ćwiczeniami na monitorze. Ponieważ szkoła dysponuje bezprzewodowym Internetem, na zajęciach korzystano także z zasobów edukacyjnych różnych stron www.

Celem podejmowanych przez nas działań podczas realizacji projektu są nie tylko efekty ekologiczne i rozwijanie zainteresowań uczniów, ale również integracja środowiska szkolnego i przedszkolnego naszej szkoły. Aktywne formy naszych działań łączą zaangażowanie nauczycieli i uczniów w taki sposób, aby „ziarnko” ciekawości w odbiorcach mogło „kiełkować” i wpływać na kształtowanie ich osobowości i postaw ekologicznych w przyszłości.

W wyniku prowadzonych zajęć, doświadczeń, ćwiczeń i obserwacji przyrodniczych, uczniowie uświadomili sobie, że istnieje ścisła zależność między ich działaniem, środowiskiem i zdrowiem. Podczas tych zajęć uczniowie poznawali przyrodę w sposób aktywny, twórczy, dociekliwy i wytrwały, prowadzili proste prace badawcze, obserwowali i dokumentowali je. Zajęcia Klubu Młodego Odkrywcy zaowocowały rozwojem talentów – młodych badaczy i odkrywców. Pracownia stała się także się miejscem prowadzenia szkoleniowych rad pedagogicznych i klasowych zespołów przedmiotowych nauczycieli, wykorzystywana jest również jako miejsce spotkań z rodzicami poświęcone edukacji przyrodniczo- ekologicznej  i prezentacji osiągnięć uczniów w tej dziedzinie.

Nasza ekologiczna pracownia to miejsce przeznaczone do nauki o historii naszej rodzimej planety oraz zjawiskach na niej zachodzących, ponadto w pracowni odbywają się zajęcia dotyczące stanu środowiska naszej planety. Aby ułatwić uczniom zrozumienie poszczególnych zagadnień, sala wyposażona została wielkoformatowy monitor interaktywny, oprogramowanie dedykowane do nauk przyrodniczych w szczególności geografii, pokazujące schematy, budowę lub konsekwencje poszczególnych zjawisk. Pracownia jest nowoczesna z ergonomicznymi meblami i krzesłami szkolnymi dla ucznia. „Dobre Krzesła” dzięki posiadanym parametrom oraz najwyższym standardom w zakresie ergonomii sprzyjają wyrabianiu prawidłowej pozycji siedzącej, a w konsekwencji wspomagają prawidłowy rozwój kręgosłupa każdego ucznia. Zostały zakupione mapy magnetyczne, mikroskopy wraz z preparatami mikroskopowymi, globusy, elektroniczna stacja pogody itd.. Wykorzystywane są także eduStacje, które zawierają zadania i ćwiczenia z różnych działów biologii i geografii wykorzystywane do przeprowadzenia lekcji. Na zajęciach koła ekologicznego wykorzystywane są modele alternatywnych źródeł energii oraz przenośny zestaw fotowoltaiczny. Dodatkowym atutem oprócz nowoczesnego charakteru pracowni jest dołączenie zaplecza, gdzie znajdują się wszystkie pomoce dydaktyczne typu mapy, komórki, plansze dydaktyczne, co pozwoliło zachować ład i porządek przestrzenny w pracowni.

Osiągnięte efekty ekologiczne:

  1. Szkolenia („Jak być eko, co zagraża ziemi, formy ochrony przyrody” – 24 maja)
  2. Warsztaty (edukacyjne „Z segregacją za pan Brat” – 5 grudnia)

Udział w ekologicznym festiwalu online z okazji Dnia Ziemi – 22 kwietnia)

  1. Konkursy (konkursach ecomocpisania.pl – wrzesień – styczeń)
  2. Program edukacyjny Aktywni Błękitni (wrzesień – czerwiec) – zasięg 30 os.
  3. Akcje ekologiczne – Sprzatanie Świata, Sprzątamy dla Polski, sadzenia drzewek, zbiórka surowców wtórnych, czyste powietrze, – 1100 os.
  4. Kampanie informacyjno – edukacyjne Akcja informacyjna dla uczniów i mieszkańców gminy: „Czyste powietrze” – 800 os.
  5. Działania edukacyjno – promocyjne w mediach tradycyjnych- gazeta „WIADOMOŚCI SIERAKOWICKIE” – 1 szt. – 1000 os.
  6. Działania edukacyjno – promocyjne w internecie – strona internetowa i FB szkolny -3 szt – 4000 os.

 

Główne efekty ekologiczne zajęć realizowanych w oparciu o ekopracownię to:

  • wzrost poziomu wiedzy z zakresu ochrony środowiska przyrodniczego,
  • bliższe poznanie elementów środowiska przyrodniczego okolicy (skały, gleby, rodzaje zbiorowisk roślinnych, rodzaje lasów, wody powierzchniowe, formy terenu),
  • poznanie walorów przyrodniczych regionu szkoły i miejsca zamieszkania uczniów,
  • rozumienie współzależności człowiek – przyroda,
  • rozbudzenie odpowiedzialności za stan środowiska w najbliższym otoczeniu,
  • wzrost zainteresowania uczniów naukami przyrodniczymi,
  • doskonalenie umiejętności wykorzystania różnych źródeł informacji w nauczaniu przyrody,
  • rozwijanie umiejętności korzystania ze sprzętu multimedialnego.

     Wyposażona w nowoczesne środki dydaktyczne i audiowizualne pracownia stanowi szkolne centrum edukacji ekologicznej.

Co się działo w ramach projektu?

  • W październiku 2023 zaprezentowano ekopracownię pracownikom gminy, szkoły oraz uczniom. Pokazano sprzęt i zakupione pomoce dydaktyczne. Dorośli mogli przekonać się, jakie możliwości daje praca z monitorem i pomocami dydaktycznymi -sami rozwiązywali zadania.
  • We wrześniu i kwietniu wzięliśmy udział w ogólnopolskich akcjach sprzątania świata – Polska
  • Edukacja ekologiczna naszej młodzieży jest wszechstronna, angażowaliśmy się w różnego typu konkursy tematyczne: o mokradłach, o wodzie, o ziemi itp.
  • W listopadzie uczniowie z koła ekologicznego posadzili na terenie szkoły drzewka owocowe – jabłonie, które wzbogaciły tym samym widok z naszej Ekopracowni.
  • Nasadzanie nowych drzew i wdrażanie młodego pokolenia do ich pielęgnacji są doskonałą formą edukacji ekologicznej. Te rośliny za kilka lat dadzą cień i wytworzą tlen tak potrzebny nam do życia…. no i dostarczą owoców.
  • W grudniu w ramach edukacji ekologicznej nasi siódmoklasiści wzięli udział w warsztatach, prowadzonych przez Zakład Zagospodarowania Odpadów w Chlewnicy.
  • Uczniowie z dużym zainteresowaniem oglądali sortownię, kompostownię, boksy na surowce wtórne i odpady wielkogabarytowe. Po zwiedzeniu obiektu wzięli udział w warsztatach edukacyjnych pt. „Z segregacją za pan Brat”. Przeprowadzona została pogadanka na temat segregacji odpadów.
  • W lutym nagraliśmy filmik: https://www.facebook.com/watch/?v=832167835416601
  • W marcu uczniowie zapoznawali też rodziców z kluczowymi informacjami na temat programu CZYSTE POWIETRZE – DOTACJE DO WYMIANY KOTŁÓW I TERMOMODERNIZACJI w naszej gminie, wręczając również przygotowane ulotki tegoż priorytetowego rządowego programu.
  • W kwietniu wzięliśmy udział z okazji Dnia Ziemi w EKOfestonie, czyli ogólnopolskim festiwalu ekologii w największym plenerze świata czyli w Internecie oraz przeprowadziliśmy konkurs  – jego uczestnicy (stosownie do swojego wieku) rozwiązywali liczne zadania o tematyce ekologicznej, z zakresu pierwszej pomocy i zdrowego odżywiania.
  • W maju zorganizowaliśmy wycieczkę rowerową „Obserwujemy i prezentujemy wpływ człowieka na najbliższe środowisko”
  • W maju odbyło się szkolenie nt.: „Jak być eko, co zagraża ziemi, formy ochrony przyrody”, dla uczniów i nauczycieli, przeprowadzone przez panią Joannę Kuśnierz – specjalistę ds. edukacji i ochrony środowiska PZPK.
  • Zakupione pomoce i sprzęt zostały oznaczone zgodnie z wytycznymi dotyczącymi znakowania zadań dofinansowanych ze środków WFOŚiGW w Gdańsku. Ponadto w pracowni została umieszczona tablica pamiątkowa.
  • Na pierwszych zebraniach rodzice zostali poinformowani o utworzeniu nowej pracowni dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Gdańsku, dofinansowanie dotyczyło zakupu pomocy dydaktycznych, wyposażenia oraz prac remontowych.
  • Na uroczyste otwarcie zostali zaproszeni przedstawiciele Urzędu Gminy oraz lokalna prasa:- https://sierakowice.pl/aktualnosc-1610-ekopracownia.htmlhttps://kartuzy.naszemiasto.pl/sp-nr-1-w-sierakowicach-ma-nowoczesna-ekopracownie-za-nami/ar/c5-9497831https://dziennikbaltycki.pl/sp-nr-1-w-sierakowicach-ma-nowoczesna-ekopracownie-za-nami-uroczyste-jej-otwarcie/ar/c5-18011119

Efekty w liczbach:

  1. Utworzenie pracowni – 1 szt.
  2. Zakup gier edukacyjnych – 10 szt.
  3. Zakup sprzętu komputerowego – 1 szt.
  4. Zakup sprzętu elektronicznego (multimedialnego) – 3szt
  5. Zakup mebli – 52 szt.
  6. Zakup pomocy dydaktycznych – 10 szt
  7. Zakup modeli edukacyjnych – 4 szt.
  8. Wyposażenie laboratorium stacjonarnego – 11 szt.
  9. Zakup zestawów do przeprowadzenia doświadczeń – 2 szt.
  10. Zorganizowanie konkursu – 1 szt.
  11. Zorganizowanie warsztatów – 2szt.
  12. Zorganizowanie szkolenia – 1 szt.
  13. Realizacja programów edukacyjnych – 1 szt.
  14. Organizacja akcji ekologicznych – 3 szt.
  15. Przygotowanie i druk plakatów – 30 szt.
  16. Inne – koło ekologiczne – 1 szt.